In English English
»Dimdal» | Markus | Lovisa | Teodor |

  Markus Dimdals publikationer


— - —
Utflykter i Art nouveau (av Magnus Palm, Markus Dimdal, Göran Bratt)
Moderna Magnus, 2021 / English edition, Excursions in Art Nouveau, 2022

En bok om en märklig och i sitt slag enastående samling, ihopbragd av läkaren Göran Bratt under mer än 50 års tid. Redan i unga år fastnade han som botaniskt intresserad för förmål med blommor och växter som motiv, tillkomna under de år i 1900-talets gryning då stilen art nouveau, även kallad jugend, bröt fram som en reaktion mot det viktorianska samhällets stelhet och förkonstling. I boken illustreras över 1000 föremål av glas, keramik, metall och trä.
— - —
Art Nouveau från Rörstrand: Konstkeramiken 1895–1926
Arvinius + Orfeus, 2016

Rörstrand gjorde succé på utställningar världen över med sin konstkeramik i Art Nouveau eller jugendstil åren runt sekelskiftet 1900. Det var en tid då konst och vetenskap gick hand i hand in i ett nytt sekel. På fabriken strävade man mot nya tekniska och estetiska höjder. Flera exklusiva tillverkningstyper har länge varit bortglömda och presenteras här för första gången i modern tid. I arkiv, receptböcker och samlingar har jag sökt efter ledtrådar till hur föremålen kom till. Resultaten av ett årtionde av forskning presenteras här. De keramiska aspekterna synas ingående, likaså de konsthistoriska perspektiven och de internationella influenserna. Rikligt med bilder illustrerar berättelsen.
— - —
En farande Sven: Konstnären Sven Linnborgs memoarer
Books on Demand, 2014

Konstnären Sven Linnborg  (1857—1932) var en nationalromantisk kyrko- och stafflimålare. Han är min sons morfars farmors far. Mot slutet av sitt liv skrev han på sin självbiografi. Tyvärr gick han bort innan den var helt klar. 82 år senare fick jag ta del av manuset och tog mig då an att publicera det.
— - —
An optimal pathfinder for vehicles in real-world digital terrain maps
KTH / NADA, 1997

Mitt examensarbete från KTH. Kortaste-vägen algoritmer används för att beräkna den optimala rutten på en karta, med olika faktorer och restriktioner att ta hänsyn till (olika hastighet i olika terräng, hinder, undvika upptäckt…). Det är ett problem som bl.a. många datorspelsprogrammerare stöter på. Lustigt nog skrevs åtta år senare en uppsats som analyserar min uppsats...
— - —